loading...
عرفات
محمد رضا معینیان بازدید : 72 جمعه 15 آذر 1392 نظرات (0)

2.    دیدگاه منکران معاد را توضیع دهید
آنان اعتقاد دارند مرگ پایان زندگی انسان است . و هر انسانی پس از مدتی  زندگی در دنیا عمرش به پایان می رسد و نابود می شود
3.    پیامد ها و نتایج دیدگاه منکران معاد را نام ببرید ؟
زندگی برای ان ها بی ارزش می شود، 2 -  دچار یاس و نامیدی می شوند،  3 -سرگرم کار های بیهوده می شوند ،4 -
به انواع بیماری ها ی روحی مبتلا می شوند ، 5 - شادابی و نشاط  را از دست می دهند و از زندگییشان لذت نمی برند ،.
4.    دیدگاه پیامبران در خصوص مرگ را توضیع دهید ؟
 آنان مرگ را پایان زندگی نمی دانند بلکه ان را غروبی می دانند که طلوعی درخشان تر در پیش دارد . آنان مرگ را مانند پلی می دانند  که آدم را از دنیا به سمت هستی برتری ( آخرت) عبور می دهد
5.    پیامد ها و نتایج دیدگاه پیامبران را نام ببرید ؟
1- نترسیدن از مرگ و آمادگی برای فداکاری در راه خدا ،2- ایجاد انگیزه برای کار و تلاش ، 3- خستگی نا پذیری و لذت بردن از کار 4- ارزوی طول عمر برای خدمت به خلق  5- امید داشتن به زندگی و لذت از زندگی
6.    انسان در دوره ی جوانی و نو جوانی چه حسی پیدا می کند و به چه چیز هایی پی می برد ؟ (خصوصیات جوان)
 احساس استقلال می کند ، جدی بودن زندگی را درک می کند ، در خود توانایی لازم را  می بینند ، سرد و گرم زندگی را می چشند و می فهمد که  زندگی آینده اش  بستگی به تصمیم امروز او  دارد .
7.    متولد شدن کودک همراه با چه چیز هایی است ؟
رحمت الهی را به خانه می آورد ، شادابی و نشاط دارد ،  عشق و محبت را افزایش می دهد .
8.    چرا خدا پرستان آرزوی عمر طولانی دارند ؟
زیرا آنان می خواهند با تلاش در راه خدا و خدمت به خلق ذخیره آخرت خود را بیشتر کنند تا به درجات عالی تری از بهشت نائل شوند .
9.    چه تفاوتی بین دنیا و آخرت وجود دارد ؟
جواب : 1- دنیا محل گذر است و آخرت محل توقف .2-دنیا محل کشت است و آخرت محل برداشت و نتیجه عمل.3- دنیا کوچک است و آخرت وسیع است .
10.    آیا توجه به آخرت لزوما به معنای بی توجهی به دنیا است و باعث عقب ماندگی می شود؟
خیر، توجه به آخرت نه تنها به معنی بی توجهی به دنیا نیست بلکه بی توجهی به دنیا از نظر  اسلام مردود است و فقط باید سعی شود مواهب این جهان به عنوان وسیله ای استفاده شود تا انسان به کمالات برسد .
11 – مرگ برای چه کسانی ترسناک است ؟  برای کسانی که زندگی و هدفهای آن را محدود به دنیا کرده اند وکوله باری از گناه و معصیت  همراه دارند و توشه آخرت خود را آماده نکرده اند ترسناک و هولناک است .
12 – آیا بی توجهی به آخرت و غفلت از مرگ شیوه درستی است  چرا ؟ خیر زیرا آناان با  بی توجهی و غفلت از مرگ و سرگرم شدن به لذت های دنیوی سعادت اخروی را از دست داده اند .
13 – سخن رسول خدا در مورد آفرینش انسان چیست ؟  فرموده است : انسان برای نابودی و فنا خلق نشده است بلکه بری بقاء آفریده شده وبا فرا  رسیدن مرگ تنها از جهانی به جهان دیگر می رود.
14 – مهمترین و ابتدایی ترین دعوتی که پیامبران الهی از مردم می کردند چه بود ؟ ایمان به خداوند و ایمان به معاد
15 – دلیل و برهان قرآن کریم در مورد ضرورت معاد چیست ؟ 1 – حکمت الهی 2 – عدل الهی
16 – حکمت الهی چگونه ضرورت معاد را ثابت می کند ؟ یکی از صفات خداوند حکیم بودن است و حکیم یعنی کسی که تمام کارهایش  هدفمند است و هیچ کار بیهوده ای انجام نمی دهد .از طرفی انسان موجودی بی نهایت طلب است و می خواهد به همه کمالات برسد وجاودانه بماند  ولی عمر انسان محدود است  و پاسخگوی این نیازها نیست. و اگر بگویم از معاد و آخرت خبری نیست و با مرگ دفتر زندگی انسان بسته می شود تمام کمالات کسب شده توسط انسان از بین رفته وبه هدر میرودو در واقع به حکمت خداوند خدشه وارد شده است واین خلاف حکیم بودن خدا است وچنین کاری محال است.
17 – ضرورت معاد را بر اساس عدل الهی تو ضیح دهید ؟ عدل یکی از صفات خداوند است وخداوند وعده داده              است هر کس را به آنچه استحقاق دارد برساند و حق کسی ضایع نشود  ولی به علت محدود   بودن عمر امکان اینکه همه به پاداش و کیفر اعمال خود برسند وجود ندارد . پس اگر جهان دیگری نباشد تا نیکو کاران پاداش و بد کاران مجازات شود بر نظام  عادلانه خدا ایراد وارد است و این خلاف عدل الهی است 
18 -    قانون عقل را توضیح دهید / قانون عقل می گوید دفع خطر احتمالی  لازم است
19 – رابطه قانون عقل و خبر  معاد پیامبران را شرح دهید ؟ پیامبر خبر از وجود معاد وپاسخگویی در مقابل اعمال انسان را می دهد و می گوید خداوند انسان را در برابر گناهان مجازات می کند  و قانون عقل می گوید در برابر خطرات و زیانهای احتمالی باید احتیاط کرد بنابراین طبق قانون عقل اگر انسان احتمال دهد که پیامبر در مورد معاد راست گفته است باید احتیاط کرد وبرای آن جهان آماده باشد .
20 – دلیل قرآن در برابر کسانی که می گویند چگونه ممکن است انسان پس از مرگ و متلاشی شدن  زنده شود  چیست ؟ اولا  حقیقت وجود انسان   مربوط به بعد روحانی است نه بعد جسمانی و این جسم است که فرسوده ومتلاشی می شود نه روح انسان / دوما قدرت خدا نامحدود است و همانگونه که در ابتدای آفرینش او را خلق نموده باز هم قدرت این کار را دارد /.سوما همانطور که در زمستان گیاهان  پژمرده می شوند و دو باره در بهار سبز و شکوفا می شوند  انسان هم پس از مردن به قذرت خدا دوباره زنده می شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 114
  • کل نظرات : 21
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 196
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 327
  • بازدید ماه : 531
  • بازدید سال : 2,983
  • بازدید کلی : 44,532
  • کدهای اختصاصی
    پخش زنده حرم