loading...
عرفات
محمد رضا معینیان بازدید : 85 جمعه 08 آذر 1392 نظرات (0)

ارد شده: كه هركه ما بين ظهر روز پنجشنبه تا ظهر روز جمعه از دنيا برود، خدا او را از فشار قبر پناه دهد. و نيز از آن حضرت روايت شده كه براى جمعه حق و حرمتى بسيار است مبادا حرمت آن را ضايع گردانى و در انجام عبادات حق تعالى و تقرب جستن به خدا با انجام كارهاى شايسته و ترك همۀ محرّمات الهى در آن روز كوتاهى نمايى، زيرا خدا ثواب طاعات را در اين روز دو چندان مى‌سازد و گناهان را محو مى‌كند، و درجات اهل ايمان را در دو جهان بلند مى‌گرداند
شب جمعه در فضيلت مانند روز است، پس اگر مى‌توانى شب جمعه را تا صبح به نماز و دعا زنده بدار، به راستى كه خدا در شب جمعه براى اضافه كردن كرامت اهل ايمان، فرشتگان را به آسمان اوّل مى‌فرستند تا بر حسنات ايشان بيفزايند، و گناهانشان را محو كنند و حق تعالى عطايش گسترده و بسيار كريم است. و نيز در حديث معتبر از آن حضرت روايت شده: گاهى از اوقات شخص مؤمن براى حاجتى دعا مى‌كند و حق تعالى قضاى حاجتش را به تأخير مى‌اندازد تا در روز جمعه حاجتش را براورده سازد و به خاطر فضيلت جمعه درخواستش دو چندان برآورده شود. و فرمود: آنگاه كه برادران يوسف از حضرت يعقوب عليه السّلام درخواست كردند تا براى آمرزش گناهانشان از خدا طلب بخشش نمايد، گفت: (سوف استغفر لكم ربّى) (يعنى: از پروردگارم براى شما طلب آمرزش خواهم كرد) و اين تأخير به آن سبب ود كه اين درخواست در سحر شب جمعه واقع گردد تا دعايش اجابت شود.
و نيز از آن حضرت روايت شده: چون شب جمعه فرا رسد، ماهيان دريا سر از آب بيرون آورند، و درندگان صحرا سر برآورند و حق تعالى را ندا كنند كه پروردگارا! ما را به سبب گناه آدميان عذاب مكن! و از حضرت باقر عليه السّلام روايت شده: حضرت حق سبحانه و تعالى فرشته‌اى را در هر شب جمعه فرمان مى‌دهد كه از اول شب تا آخر شب از جانب پروردگار جهانيان از بالاى عرش ندا كند: آيا بنده مؤمنى هست كه پيش از طلوع صبح براى هر دو جهانش مرا بخواند، تا من درخواستش را اجابت كنم؟ آيا بندۀ مومنى هست كه پيش از طلوع صبح از گناهش توبه كند تا توبه‌اش را بپذيرم؟ آيا بندۀ مومنى هست كه در روزى اوتنگ گرفته باشم، و پيش از طلوع صبح از من بخواهد كه روزى‌اش را فزونى بخشم تا به او فراخى در روزى دهم؟ آيا بندۀ مؤمن بيمارى هست كه پيش از برآمدن صبح از من بخواهد شفايش دهم تا به او تندرستى ارزانى كنم؟ آيا بندۀ مؤمن غمگين در بندى هست كه پيش از طلوع صبح از من بخواهد او را از بند برهانم و اندوهش را برطرف سازم تا دعايش را اجابت نمايم؟ آيا بندۀ مؤمن ستمديده‌اى هست كه پيش از طلوع صبح دفع ستم ستمكار را از من بخواهد تا انتقام او را از ستمكار بگيرم و حقّش را به وى بازگردانم فرشتۀ حق اين ندا را پيوسته تا طلوع صبح ادامه مى‌دهد! از امير المؤمنين عليه السّلام روايت شده: حق تعالى جمعه را از ميان همه روزها انتخاب كرده و روزش را عيد نموده و شب آن را در فضيلت همچون روزش گردانيده است، و از جمله فضيلتهاى روز جمعه آن است كه در آن روز هر حاجتى كه از خدا درخواست شود برآورده مى‌شود! و چنانچه جماعتى در اثر نافرمانى مستحق عذاب حق شوند چون شب و روز جمعه را دريابند و دعا كنند، خداوند عذاب را از ايشان برمى‌گرداند و نيز امور آينده را خدا در شب جمعه استوار و نهايى مى‌گرداند. پس شب جمعه بهترين شبها و روز آن بهترين روزهاست. 
و از امام صادق عليه السّلام روايت شده: در شب جمعه از گناه دورى كنيد كه عقوبت گناهان در ان شب دو چندان است، همان گونه كه پاداش كارهاى نيك در آن شب دو برابر است. و هركه در شب جمعه نافرمانى خدا را ترك گويد خدا گناهان گذشتۀ او را بيامرزد و هركه در شب جمعه گناهى را آشكار انجام دهد، خدا او را به خاطر گناهان همۀ عمرش عذاب نمايد و جزاى گناه انجام گرفته در شب جمعه را بر او دو چندان گرداند. و به سند معتبر از حضرت رضا عليه السّلام روايت شده: حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله فرمودند:
روز جمعه سيد و بزرگ روزهاست، خدا پاداش نيكيها را در آن روز دو برابر عطا مى‌كند و گناهان را محو مى‌سازد و درجات اهل ايمان را بالا مى‌برد و دعاها را مستجاب نمايد و سختيها را آسان و غمها را از دلها مى‌زدايد؛ و حاجتهاى بزرگ را روا كند.
و روز جمعه روزافزونى است چرا كه خدا لطف و مهر خويش را بر بندگان فزونى مى‌بخشد و گروههاى بسيارى را از آتش دوزخ نجات ميدهد؛ پس هركه خدا را در آن روز بخواند و حق و حرمت آن روز را آن‌چنان‌كه شايسته است بشناسد، به يقين خدا او را از آتش دوزخ رهايى دهد.
پس چنانچه در روز جمعه يا شب آن از دنيا برود پاداش شهيدان را دارد و در قيامت ايمن از عذاب الهى برانگيخته مى‌شود؛
شب جمعه را اعمال بسيارى استاز جمله: [بسيار گفتن «سبحان اللّه، و اللّه اكبر، و لا اله الاّ اللّه» و زياد صلوات فرستادن]
بر گرفته از کتاب ارزشمند مفاتیح الجنان  حسین انصاریان ص 54تا 57 چاپ 1386

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 114
  • کل نظرات : 21
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 191
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 322
  • بازدید ماه : 526
  • بازدید سال : 2,978
  • بازدید کلی : 44,527
  • کدهای اختصاصی
    پخش زنده حرم