loading...
عرفات
محمد رضا معینیان بازدید : 142 شنبه 11 آبان 1392 نظرات (0)

علل الشرائع / ترجمه ذهنى تهرانى ؛ ج‏1 ؛ ص281
ابو عبد اللَّه محمّد بن شاذان بن احمد بن عثمان پروازى مى‏گويد:
ابو على محمّد بن محمّد بن حارث بن سفيان حافظ سمرقندى از صالح بن سعيد ترمذى از عبد المنعم بن ادريس، از پدرش، از وهب بن منبه يمانى‏  نقل كرده كه وى گفت:
يهودى از نبىّ اكرم صلّى اللَّه عليه و آله پرسيد: آيا پيش از اين كه خلق شويد در لوح محفوظ پيامبر بوديد؟حضرت فرمودند: بلى.
يهودى عرض كرد: آيا اصحاب شما پيش از خلقت با شما ثابت بودند؟
حضرت فرمودند: بلى يهودى عرضه داشت: چرا در هنگام تولّد شدن از مادر همچون عيسى بن مريم باعتقاد خود سخن حكمت آميز نفرموديد با اين كه قبلا پيامبر بوديد؟
حضرت فرمودند: موقعيّت من غير از موقعيّت عيسى بن مريم بود، زيرا خداوند عزّ و جلّ ايشان را از مادر بدون پدر آفريد همان طورى كه آدم عليه السّلام را بدون پدر و مادر خلق كرد، و اگر عيسى عليه السّلام هنگام متولّد شدن از شكم مادر سخن حكمت آميز نمى‏فرمود مادرش نزد مردم عذرى نداشت و به او همگان بد گمان مى‏شدند زيرا وى عيسى را بدون داشتن پدر زاييد از اين رو مردم او را مورد مؤاخذه قرار مى‏دادند همان طورى كه زنان محصنه را مورد بازخواست و سؤال و جواب مى‏آورند لذا خداى عزّ و جلّ سخن عيسى و تكلّم او را عذر مادرش قرار داد ولى در من چون چنين موقعيّتى نبود سخن حكمت آميز گفتن ضرورتى نداشت.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 114
  • کل نظرات : 21
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 36
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 227
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 358
  • بازدید ماه : 562
  • بازدید سال : 3,014
  • بازدید کلی : 44,563
  • کدهای اختصاصی
    پخش زنده حرم