loading...
عرفات
محمد رضا معینیان بازدید : 104 شنبه 24 اسفند 1392 نظرات (0)

آداب راز ونياز به درگاه بى نياز (ترجمه عدة الداعي) ؛ ج‏1 ؛ ص24
گفتار امام صادق، جعفر بن محمد- عليهما السلام است كه فرمود: هر كس آرزوى چيزى را كند، كه خداى تعالى بدان راضى است، نمى‏ميرد مگر آنكه آن چيز به او عطا نشود.
 (چرا دعاى ما به اجابت نمى‏رسد)
اشكال: بسيارى از مردم خداى را مى‏خوانند، ولى خداى اجابت نمى‏كند. پس معناى آيه چه مى شود كه فرمود: «أجيب دعوة الدّاع اذا دعان»؟ پاسخ: علت اينكه خداى تعالى دعاى ايشان را اجابت نمى‏كند، اين است كه: ايشان شرايط دعا را مراعات نكردند، و اين عدم مراعات و اخلال به شرايط دعا يا به اين دليل است كه سؤال ايشان همراه با آداب دعا و جامع شرايط آن نبوده است، چون دعا آداب و شرايطى دارد كه بايد با آن شرايط انجام شود .
كدام دعا به اجابت نمى‏رسد
عثمان بن عيسى، از محدثى كه وى را حديث كرده از ابى عبد اللَّه، امام صادق، عليه السلام- روايت كرد كه خدمت امام عرضه داشتم كه دو آيه در كتاب خداست كه معناى آن دو را مى‏جويم، ولى نمى‏يابم؟ امام عليه السلام فرمود: آن دو آيه كدامست؟ عرضه داشت آيه‏ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ‏: زيرا دعا مى‏كنم ولى اجابت را نمى‏بينم امام فرمود: آيا نظر تو اين است كه خداى تعالى خلف وعده كرده (6) است؟ عرضه داشتم: خير، فرمود: پس براى چه اجابت نمى‏شود؟ عرض كردم: نمى‏دانم. فرمود: ولى من با تو مى‏گويم: هر كس اطاعت اوامر الهى كند. سپس او را از راه دعا بخواند، خداى تعالى اجابت مى‏كند. پرسيدم: راه دعا كدام است؟
فرمود: دعا را به ستايش و حمد خداى شروع مى‏كنى و نعمت‏هايى را كه به تو داده يادآور مى‏شوى، سپس شكرش مى‏نمايى، آنگاه بر پيامبر و آلش درود مى‏فرستى (صلوات مى‏فرستى) و سپس يادآور گناهانت مى‏شوى و بدان اقرار مى‏كنى، سپس از آنها استغفار مى‏نمايى. اين راه دعاست .
و يا اين كه چيزى را درخواست كرده است كه صلاح او در آن نيست و آن چيز براى او يا ديگران مفسده دارد. زيرا هيچ كس خداى تعالى را بر طبق حكمتش در مورد صلاح خود نخوانده جز آنكه حق سبحان آن را اجابت كرد، و وظيفه دعاكننده آن است كه صلاحيت دعا را در زبان يا در نيت قلبى خويش در نظر بگيرد، پس اگر مصلحت در اجابت آن است، خداى تعالى آن را اجابت‏  خواهد کرد.
______________________________
(1). 34/ سبا، 39.
آداب راز ونياز به درگاه بى نياز (ترجمه عدة الداعي)، ج‏1، ص: 26
مى‏كند. يا آنكه اگر مصلحت در تأخير اجابت است آن را به تأخير مى‏اندازد و خداى تعالى فرمود:
وَ لَوْ يُعَجِّلُ اللَّهُ لِلنَّاسِ الشَّرَّ اسْتِعْجالَهُمْ بِالْخَيْرِ لَقُضِيَ إِلَيْهِمْ أَجَلُهُمْ‏  و اگر خدا به عقوبت عمل زشت مردم و دعاى شرى كه در حق خود مى‏كنند بمانند خيرات تعجيل مى‏فرمود همه مردم دستخوش مرگ و هلاكت مى‏شدند. و در دعاى ائمه عليهم السلام آمده است: «يا من لا يغيّر حكمته الوسائل»: اى كسى كه وسايل، حكمت او را تغيير نمى‏دهند، و چون علم غيب از بنده پوشيده است، چه بسا قواى شهويه با عقل در افتاده و خيالات نفسانيه با عقل مشتبه شده آنگاه بنده امر موجب فساد خود را صلاح مى‏پندارد و از خدا مى‏خواهد و در سؤال اصرار مى‏ورزد. و اگر خداى تعالى در اجابت تعجيل كند و آن را برآورده نمايد، بنده به هلاكت مى‏رسد. و اين بر همگان روشن است و بيان نمى‏خواهد. و زياد هم واقع شده است. چه بسا خواسته‏هايى داريم، سپس از آن به خدا پناه مى‏بريم. و از چه امورى دورى مى‏جوييم. سپس آن ر



مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 114
  • کل نظرات : 21
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 232
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 363
  • بازدید ماه : 567
  • بازدید سال : 3,019
  • بازدید کلی : 44,568
  • کدهای اختصاصی
    پخش زنده حرم